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'Jerome Liebling: Brooklyn and Other Boroughs, 1946 – 1996' - New Yorker Alltagshelden zu sehen in der Steven Kasher Gallery New York

Eigentlich ist mit dem Titel der Ausstellung alles gesagt: 'Jerome Liebling: Brooklyn and Other Boroughs, 1946-1996'. Aber das wäre nur die faktische Wahrheit. Denn die 50 schwarz/weißen und Farbfotografien, die noch bis zum 6. Juni 2015 in der New Yorker Steven Kasher Gallery zu sehen sind, erzählen die Geschichten abseits von New Yorks Glanzwelt. Fünf Dekaden in Brooklyn, Manhattan und der Bronx. Ausdrucksstark und emotional, nie sentimental. Eine Ausstellung über Jerome Lieblings Heimat, seine große Liebe und Inspiration: New York.

Der Fotograf wurde 1924 in Harlem geboren und wuchs in armen Verhältnissen in Brooklyn auf. Nach kriegsbedingten Unterbrechungen - die ihm laut eigener Aussage kreativen Anstoß gaben - studierte er am Brooklyn College in Bauhaus beeinflussten Kursen, wo ihn besonders die Arbeit des Dokumentarfotografen Walter Rosenblum inspirierte. In seiner Zeit um 1947 im Photo League Kollektiv dokumentierte Jerome die Missstände der abgelegenen Winkel der Stadt und machte einige seiner berühmtesten Aufnahmen, wie die des kleinen Jungen in Harlem in seiner bescheidenen Sonntagskleidung.

Die kommenden zwanzig Jahre unterrichtete Jerome Liebling Fotografie und Film an der Universität in Minnesota. Bei seiner Rückkehr in den 1970ern war sein Entsetzen groß über die anhaltenden Missstände seiner Stadt - und die Kamera wurde erneut zu seinem ständigen Begleiter. Die South Bronx, 'Little Odessa' in Brighton Beach, alte Bewohner und neue Einwanderer, neue Motive und neue Geschichten, die es zu erzählen galt.

Das Besondere an den Bildern ist die Entdeckung von Etwas, das da ist, aber nicht von jedem gesehen wird. Jerome Lieblings Tochter erinnert sich: “There was nothing as exciting as wandering the streets of Brooklyn with my father. He found mystery and intrigue around every corner. The people on the streets – with their indefatigable energy and their human foibles – became larger-than-life through his lens. Human struggle took on mythical proportions; the perseverance and ingenuity of everyday people was heroic in his eyes.”

Jerome Liebling: Brooklyn and Other Boroughs, 1946 – 1996 : bis 6. Juni 2015, Steven Kasher Gallery, New York, stevenkasher.com
20.05.2015 // show complete article

GoSee loves ... Marilyn Minter: Pretty/Dirty. Book Signing mit der Ausnahmekünstlerin bei Bookmarc NY und Ausblick auf ihre große Ausstellung im Contemporary Arts Museum Houston

Ein Kleinod im West Village und Hotspot für alle Mode- und Fotofreaks ist Marc Jacobs Buchladen BOOKMARC, mit dessen Opening im September 2010 er sein Imperium auf der Bleecker Street erweiterte. Am 14. Mai präsentierte Marilyn Minter ihr neues Buch 'Pretty/Dirty', eine Zusammenstellung ihrer glossigen Arbeiten der letzten vierzig Jahre. GoSee war vor Ort und traf die charismatische Künstlerin. Zudem zeigt das Contemporary Arts Museum Houston noch bis zum 2. August 2015 die gleichnamige Ausstellung. Nach weiteren Stationen in den USA wird diese von September 2016 bis Januar 2017 schließlich im Brooklyn Museum zu sehen sein.

"Marilyn Minter is famed for her glossy, hyper-realistic paintings, photographs and video works-seductive images that borrow the language of fashion and advertising photography, exploring the boundaries of desire, sensuality and body anxiety in the age of consumption. Close-up imagery of mouths, feet, splashes and puddles, rendered in high-gloss enamel on sheets of metal, subversively questions the pathology of glamour. Produced in conjunction with the first major museum retrospective on her work, Pretty/Dirty examines every period of the artist's 40-year career, from her beginnings with the controversial porn paintings, initially rejected by the critical establishment, to her later large-scale photorealistic works. Essays from the exhibition's curators examine the trajectory of Minter's development and her engagement with debates over the representation of the female body. Texts from musicians, artists, writers and curators speak to Minter's wide-ranging influence: reflections from the likes of artist K8 Hardy, musician and author Richard Hell, and poet Eileen Myles, as well as an artist interview with writer Linda Yablonsky. Illustrated with hundreds of full-color reproductions, and with a complete biography and bibliography, Pretty/Dirty charts a new perspective on the career of this exciting and continually evolving artist."

Das Museum über die Ausstellung: "The exhibition explores in detail the myriad image choices Minter has made as a painter and photographer, the evolution of her style and technique, and her mode of production, including her organization of an unusual studio of assistants trained to create hyper-real, sometimes dizzyingly painted surfaces. Pretty/Dirty illustrates Minter’s progress from a curious youth looking critically at the domestic landscape before her to the media-savvy cultural producer whose images simultaneously define and critique our times.

Marilyn Minter: Pretty/Dirty is accompanied by a significant monograph of the artist’s paintings and photographs. The publication will include an introduction and essays by the organizing curators, Bill Arning and Elissa Auther, and a long-format interview with the artist by Linda Yablonsky. The publication will also contain essays by Nick Flynn, K8 Hardy, Richard Hell, Colby Keller, Catherine Morris, Eileen Myles, Jenni Sorkin and Neville Wakefield. The monograph features over 60 color and black-and-white images of the works presented in the exhibition, including newly restored images of her influential Food Porn paintings, a bibliography of general reading, and a chronology of the artist’s life and work. The catalogue is published by Gregory R. Miller and Co."
16.05.2015 // show complete article

Von Freundschaft und dem Stil der 'Boston School' - 'Boston to New York: David Armstrong (1954-2014), Nan Goldin (b. 1953) Mark Morrisroe (1959-1989)' sowie 'Salem Suite' von Will McBride - zwei Ausstellungen bei ClampArt NYC

Eine Ausstellung, die im aller weitesten Sinne Freundschaft thematisiert, könnte kaum unsentimentaler sein, wie 'Boston to New York: David Armstrong (1954-2014), Nan Goldin (b. 1953), and Mark Morrisroe (1959-1989)'. Vom 14. Mai bis zum 20. Juni 2015 lässt die New Yorker Galerie ClampArt die drei großen Künstler und Freunde noch einmal fotografisch aufeinandertreffen. So wie es im richtigen Leben leider nicht mehr möglich wäre. Eine besondere Begegnung der stilistischen 'Boston School'.

Nan Goldin, David Armstrong und Mark Morrisroe repräsentieren allesamt den Kern der 'Boston School', einer Gruppe von Künstlern, die zwischen 1971 und 1984 die School of the Museum of Fine Arts oder das Massachusetts College of Art besuchten. Bereits im Alter von 14 Jahren lernten sich Goldin und Armstrong an einer alternativen High School kennen, Morrisroe trafen die beiden später an einer Museumsschule. Ab den späten 1970er Jahren zogen sie nacheinander nach New York, als letztes Mark Morrisroe 1986, nur wenige Jahre vor seinem Tod an den Folgen von AIDS.

Elisabeth Sussman, Sondra Gilman Curator of Photography beim Whitney Museum of American Art, über die Ausstellung: "[T]here was, and continues to be, a consistent Boston aesthetic. . . For all of the remarkable differences among these artists, similarities emerge—a strong engagement with the direct photograph and a consistent exploration of the group of people who constitute the photographers’ social milieu and through whose lives reveal the photographers’ beliefs (that is not too strong a word) about friendship and love, sexuality, and the potential of polymorphously gendered identity."

ClampArt vereint eine Serie der tagebuchartigen Fotografien der drei Künstler und gibt so einen sehr persönlichen Einblick in drei erstaunliche Karrieren, deren Einfluss auf die junge Generation noch immer ungebrochen ist.

'Boston to New York: David Armstrong (1954-2014), Nan Goldin (b. 1953), and Mark Morrisroe (1959-1989)'

ClampArt zeigt zudem “Salem Suite” eine Fotoserie von Will McBride (1931-2015) aus dem Jahr 1963. Die Eliteschule fotografierte er im Auftrag des Magazins TWEN. In 1963, the magazine commissioned the artist to shoot a photo-essay on the School of Salem Castle—long considered one of the most elite boarding schools in Europe. McBride’s images chronicle many aspects of the students’ lives from meals and lessons to athletics, but by far the most famous photograph was shot in the communal showers. “Mike wäscht mit anderen Schule Salem (Mike in the Shower, Salem)” would go on to prove to be the most iconic image of the artist’s career.

Nonetheless, working in a documentary style for the purpose of telling a multi-faceted story, McBride would shoot literally hundreds of negatives while on assignment. Whereas “Twen” published a number of photographs from the series on the School of Salem Castle, the artist’s archive contained a treasure trove of unpublished and never-before-seen images from the same assignment. The “Salem Suite,” produced in 2014 before the artist’s death, includes a total of sixteen related photographs selected by the artist, and is being exhibited for the first time in the United States at ClampArt. The “Salem Suite” images epitomize McBride’s reputation for the celebration of the energy of youth.

Zur Ausstellung bei ClampArt erscheint ein Buch mit dem selben Titel bei Salzgeber & Co. Medien GmbH.

ClampArt, 531 West 25th Street, Ground Floor, New York City, clampart.com
13.05.2015 // show complete article